ალტერნატიული დერეფანი

 

საზაფხულო შესვენების შემდეგ, ერთგულ მკითხველს ვუბრუნდებით ჩვენი ბლოგების სერიით ლოგისტიკაზე და საქართველოს როლზე გლობალურ ლოგისტიკურ სივრცეში.

შეგახსენებთ, რომ ბლოგების სახით, მიმოვიხილავთ იმ შესაძლებლობებს, რომელიც ლოგისტიკის სწორი განვითარების შემთხვევაში, გამომდინარე საქართველოს სტრატეგიული გეოლოკაციიდან, ქვეყანას და თითოეულ მის მოქალაქეს შეიძლება გაუჩნდეს.

დღევანდელ დღემდე მიმოვიხილეთ რეგიონალური ავტომაგისტრალები და საერთაშორისო სამარშრუტო გზაჯვარედინები, ასევე სამხრეთჩრდილოეთ და აღმოსავლეთდასავლეთ დერეფნები, სხვადასხვა რეგიონში მიმდინარე ინფრასტრუქტურული პროექტები და რაც მთავარია, საქართველოს პოტენციალი გახდეს არა მხოლოდ რეგიონული არამედ ევრაზიის ლოგისტიკური ჰაბი.

მიმდინარე ბლოგში კი გვსურს გაგაცნოთ მორიგი უმნიშვნელოვანესი მარშრუტი. თავისი არსით იგი წარმოადგენს აღმოსავლეთდასავლეთ ცენტრალური ავტომაგისტრალის ალტერნატიულ სტრატეგიულ მიმართულებას, რომლის განვითარებაც აუცილებლია პარალელურ რეჟიმში.

ბლოგებში კასპიაშავი ზღვის დერეფანი და კასპია შავი ზღვის დერეფანი თავი 2 ვისაუბრეთ აღმოსავლეთდასავლეთ ავტომაგისტრალის საერთაშორისო მნიშვნელობაზე, ვნახეთ შთამბეჭტავი სტატისტიკური ციფრები და ის მოგება, რასაც საქართველო ნახულობს სატრანზიტო მიმოსვლით. თუმცა ქვეყანას, რომელსაც გააჩნია გლობალური ლოგისტიკური ამბიციები, აუცილებელია ასევე გააჩნდეს სადერეფნო მიმართულებების დივერსიფიცირების შესაძლებლობაც.

 

ამის აუცილებლობა არაერთხელ დამდგარა ჩვენი ისტორიის განმავლობაში, როდესაც სამწუხარო გეოპოლიტიკური მოვლენების დროს მოხდა დასავლეთაღმოსავლეთის ცენტრალური მაგისტრალის ბლოკირება. შესაბამისად, ყველა სავაჭროეკონომიკური მიმოსვლა შეფერხდა ან გადაიწია მეზობელ ქვეყნებში, რამაც ლამის ფინანსურ და ლოგისტიკურ კოლაფსამდე მიიყვანა ქვეყანა.

მიმართულება რომელსაც დღეს გაგაცნობთ, მდებარეობს ქვეყნის სამხრეთით, სამცხეჯავახეთის რეგიონში და გააჩნი ყველა პირობა გახდეს კასპიაშავი ზღვის დერეფნის ნაწილი. ეს არის თბილისიწალკანინოწმინდაახალციხეადიგენიბათუმის მიმართულება. ეს ის გზაა, რომელსაც ნებისმიერი გაუთვალისწინებელი შემთხვევის დროს შეუსრულებია და მომავალშიც შეასრულებს ალტერნატიული გამტარის ფუნქციას, რითაც შეინარჩუნებს ლოგისტიკურ და სავაჭრო ნაკადებს. მაგრამ  საჭიროა დიდი ინვესტიცია, მსხვილი ინფრასტრუქტურული პროექტების განხორციელება და მისი თანამედროვე სტანდარტებთან შესაბამისობაში მოყვანა, რათა საჭიროების შემთხვევაში მოახერხოს იმ დატვირთვებთან დანმკლავება, რა დატვირთვაც დღეს არსებულ ცენტრალურ  ავტომაგისტრალს გააჩნია.

 

ოფიციალური ინფორმაციით, დღეს საქართველოს საერთაშორისო მნიშვნელობის საავტომობილო გზების ნუსხაში მოხსენიებულია მხოლოდ ახალციხენინოწმინდის გზის მონაკვეთი (წყარო)  და ისიც მხოლოდ სომხეთთან მიმართებაში. მაგრამ გასათვალისწინებელია, რომ ამ გზას უერთდება თბილისიმანგლისიწალკიდან მომავალი გზა და შემდგომ მიემართება გოდერძის უღელტეხილისკენ, საიდანაც გადავდივართ ბათუმში და შესაბამისად ჩნდება წვდომა პორტთან ან თურქეთის საზღვართან.

რეგიოში არსებული რელიეფური სირთულეებიდან გამომდინარე, შეიძლება გაჩნდეს ლოგიკური კითხვები, კერძოდ გოდერძის უღელტეხილთან და გზაზე მდებარე მთიან შუახევთან დაკავშირებით. მაგრამ ნუ დაგვავიწყდება, რომ არსებული ცენტრალური აღმოსავლეთ-დასავლეთის ავტომაგისტრალიც გვირაბებისა და ხიდების მეშვეობით არაერთ უღელტეხილს კვეთს. ისევე როგორც სამხრეთჩრდილოეთის მიმართულება (ჩვენ მიერ წოდებული, როგორც ვერტიკალური კორიდორი), რომელიც ურთულეს ჯვრის უღელტეხილზე გადის. შესაბამისად, რეალობა გვიჩვენებს, რომ მიუხედავად გეოგრაფიული წინაღობებისა, არსებული საერთაშორისო გზები აქტუალურია და საკმაოდ დატვირთულიც.

 

ხსენებული მაგალითებიდან გამომდინარე, ალტერნატიული დერეფნის განვითარება აუცილებლად და სრულიად შესაძლებლად მიგვაჩნია, მითუმეტეს იმ პირობებში, როდესაც ზემოაჭარაში აქტიურად ვითარდება სეზონური ტურიზმი, კერძოდ ზამთრის კურორტები და მასთან დაკავშირებული ინფრასტრუქტურა.

სამხრეთით მდებარე ალტერნატიული დერეფნის განვითარებით, შესაძლებელი გახდება გადაზიდვების უფრო მარტივი გატარება ახკერპის, გუგუთისა და ნინოწმინდის სასაზღვრო-გამშვები პუნქტებიდან. ამ პუნქტებზე გამავალი და შემომავალი ავტომატარებლებისთვის მნიშვნელოვნად შემცირდებოდა და გამარტივდებოდა მგზავრობის მანძილი და დრო. ალტერნატიული დერეფნის საშუალებით ისინი უმოკლეს დროში მიაღწევენ საპორტო ზონებს და თურქეთის საზღვარს. იხეირებდნენ აზერბაიჯანის მხრიდან შემოსული მანქანებიც, რომელთაც ხშირ შემთხვევაში აღარ მოუწევდათ მარნეულითბილისის ერთგავრი შემოვლითი რკალის განხორციელება დასავლეთისკენ წასასვლელად.

 

რაც შეეხება რეგიონებს, მასზე გამავალი გზის განვითარება, როგორც საერთაშორისო მიმართულება, უდიდესი მოგების მომტანი იქნებოდა როგორც სამცხე-ჯავახეთისთვის ისე ზემო აჭარისთვის, სადაც გაჩნდებოდა შესაბამისი სატრანზიტო ინფრასტრუქტურა და მასთან დაკავშირებული შემოსავლის წყაროები.

Comments

Popular posts from this blog

ლოგისტიკის შემადგენელი კომპონენტები

საქართველო - ლოგისტიკური ჰაბი ევრაზიისთვის

პრაქტიკული ლოგისტიკა